Kurator
Skolkuratorernas huvudsakliga uppgift är att hjälpa elever i psykosociala frågor. Det gör vi genom att ha samtal med enskilda elever, och genom att samarbeta med vårdnadshavare, god man, familjehem/annat boende och med skolans personal och de myndigheter som kan vara inkopplade.
Arbetet sker på tre nivåer:
Individnivå- enskilda samtal med elev (tolk vid behov) om till exempel stress, sömnsvårigheter, skoltrötthet, låg skolnärvaro, personlig kris, relationsproblem, eller utanförskap. Det kan vara stöd-, motivations-, kris- och konfliktsamtal liksom utredande, rådgivande och bearbetande samtal. Kontakter förmedlas med andra verksamheter och information ges i sociala samt ekonomiska frågor.
Gruppnivå- förebyggande och åtgärdande arbete i klasser. Vid behov kan vi gå in i en klass eller grupp för att utifrån ett uppdrag arbeta mer lösningsfokuserat.
Organisationsnivå- utvecklings- och förändringsarbete som berör skola samt arbete med att utveckla samarbetet med andra myndigheter.
Tystnadsplikt
Skolans kuratorer har tystnadsplikt och får inte, enligt sekretesslagen (26:1 OSL), föra vidare information om elevs personliga förhållanden om inte annat är överenskommet mellan elev och kurator.
Anmälningsplikt
Enligt Socialtjänstlagen (SoL 14:1) är all personal i skolan skyldig att anmäla till socialtjänsten om de i sitt arbete får veta något som kan innebära att en elev far illa. Det behöver inte finnas bevis, utan även misstanke och svårbedömda uppgifter ska lämnas.