Gymnastik - LIU och NIU

Gymnastik_NIU_HT20.JPG

LIU

På LIU Gymnastik testar vi på gymnastikens olika delar. Under fyra veckor följer vi ett tema på uppvärmning och styrka, där det kan vara allt från kondition, explosiv styrka och skadeförebyggande styrka i fokus. Under en två veckors period fokuserar vi på ett typ av redskap för att både bryta ner övningarna som ska leda till svårare volter och varv, som vi så småningom också testar på. Passen utgår främst från truppgymnastikens redskap men går att göra bredare utifrån elevernas önskemål.

Vi tränar 1,5h två gånger i veckan, onsdagar och torsdagar. På torsdagar finns även möjlighet för gymnasterna att ta eget ansvar och fokusera på den delen dem själva behöver och vill. Övningarna och redskapspassen går att anpassa både för dem som aldrig innan testat gymnastik och för dem som tävlar inom gymnastik. Det viktigaste är att man har viljan att lära sig och vågar testa nya saker.

Lektionstid LIU

Onsdag kl. 08.00-09.30

Torsdag kl. 08.00-09.30

Ansökan LIU - öppnar 15 sep

Senast 15 februari varje år vill vi ha in din ansökan. Ansökan hittar du här. Observera att detta endast är en idrottslig ansökan, ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras.
Ansökan till LIU öppnas igen under omvalsperioden 1-15 maj 2024.

Kontakt LIU

Tilia Aronsson

tilia.aronsson@skola.uppsala.se

NIU

Gymnastik_AG 700x390.jpg

På NIU gymnastik har du möjligheten att ta din gymnastiska resa till nya höjder. Våra engagerade, noggranna och erfarna tränare arbetar i samarbete med dina hemmatränare för att forma dig till en ännu skickligare gymnast. Under tre morgonpass varje vecka fokuserar vi på specifika aspekter av din utveckling, anpassade efter ditt tävlingsår.

Vi sätter värde på utveckling, precision och framför allt - glädjen i träningen. Vårt mål är att göra varje pass både utvecklande och underhållande, vilket gör din gymnastikupplevelse minnesvärd och givande.

Så om du är redo att ta nästa steg i din gymnastiska resa, är NIU gymnastik platsen där du kommer att fortsätta din utveckling som gymnast med hjälp av våra dedikerade tränare.

Välkommen till en spännande tid med nya möjligheter och utmaningar!

Som gymnastikelev bedriver du all träning på Fyrishov, i gymnastikhallen. Om du utöver RG kommer du att genomföra dina lektioner i B-hallen och D-hallen på Fyrishov.

NIU Gymnastik erbjuder 3 morgonträningar i veckan á 90 minuter.

Tränarna på NIU är: AG - Tatjana Berghwall, Trupp - Gunnar "Gunta" Jansson och RG - Katarina Jönsson Söderberg

Lektionstid NIU

Måndag kl. 08.00-09.30 (AG/Trupp)

Tisdag kl. 08.00-09.30 (AG/Trupp/RG)

Onsdag kl. 08.00-09.30 (RG)

kl.15:30-16:30 / Tränings- och tävlingslära 1 (åk.1)

Torsdag kl. 08.00-09.30 (AG/Trupp/RG)

Ansökan NIU - öppnar 15 sep

Ansökan sker varje år senast 1 december. Ansökan är stängd.
Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras.

Tilia Aronsson

tilia.aronsson@skola.uppsala.se