Om någon du bor med blir sjuk i covid-19

Från och med den 5/10 gäller nya förhållningsregler om någon i hushållet insjuknar i covid-19.

Folkhälsomyndigheten har kommit med nya rekommendationer om förhållningsregler för de som bor med en person som konstaterats smittad med covid-19. Region Uppsala tillämpar de nya rekommendationerna från och med 5 oktober.

När en person i ditt hushåll har fått ett provsvar som visar att hen har covid-19 ska alla i hushållet, både sjuka och friska, bli kontaktade av vården och få förhållningsregler. Du som har fått förhållningsregler ska följa dem, stanna hemma, undvika kontakter med andra och i övrigt agera som att du har testats positivt för covid-19.

Friska yngre barn och elever i ett hushåll där någon är sjuk i covid-19 kan gå till förskola och grundskola men ska i övrigt följa förhållningsregler. Elever i gymnasieskola omfattas normalt av förhållningsregler och ska stanna hemma från skolan.

Den nya rutinen gäller med start måndag 5 oktober. Det innebär att de som bor tillsammans med någon som fått diagnosen covid-19 före detta datum inte berörs.

6 oktober 2020