Dans - LIU

På LIU Dans utvecklar du din kroppsmedvetenhet, koordination, musikalitet, styrka och flexibilitet. Du ges också möjlighet till koreografiskt arbete som ett sätt att stärka din en kreativitet och ditt individuella uttryck i dansen. LIU Dans på Celsiusskolan ger dig en stark dansteknik och en stabil grund inför fortsatta dansstudier oavsett vilken dansstil du vill utvecklas inom.

LIU Dans.jpg

Dansundervisningen på LIU Dans leds av högutbildade pedagoger från Uppsala Dansakademi. Träningen består främst av jazzdans men du får även möta gästlärare i andra dansstilar som street, balett och modernt, samt dansrelaterad kompletterande träning som t ex akrobatik, yoga, improvisation och komposition. Utbildningen innefattar även medverkan i olika dansprojekt och föreställningar.

Dansstilar: Jazzdans samt gästworkshops i andra dansstilar t.ex. hip hop, balett och modernt, kompletterande dansträning.

Nivå: Medel/Avancerad. Du bör ha goda förkunskaper inom minst en dansstil.

Lokal: Uppsala Dansakademis danssalar i Gränbystadens galleria, Marknadsgatan 1.

Åk1-3 har alla danslektioner tillsammans under all tre åren på Celsiusskolan. Vi värnar starkt om en god gruppsammanhållning och ser fina möjligheter till årskursöverskridande kontakter inom dansen.

Som elev på LIU Dans får du möjlighet att välja kostnadsfria kvällskurser ur Uppsala Dansakademis ordinarie kursutbud. Detta gäller i mån av plats och ansvarig lärare informerar vilka kurser som är valbara.

Lektionstid

Måndag kl.08.30-09.40

Onsdag kl.08.30-09.40

Prova-på-lektion för åk 9:

Onsdag 24 januari 2024 kl 17.30-19.00 håller vi en provlektion i jazzdans för dansintresserade elever i åk 9. Det är ett jättebra tillfälle att få grepp om utbildningens innehåll och nivå samt få möjlighet att ställa frågor till elever som går LIU Dans just nu. Efter lektionen finns det tid för individuella samtal och rekommendationer för de som önskar.

Prova-på-lektionen hålls av Erika Ranhagen i Uppsala Dansakademis lokaler i Gränbystadens galleria (Gränby Centrum) på Marknadsgatan 1 i Uppsala.

Anmäl dig till prova-på-lektionen till ansvarig tränare, se kontaktuppgifter nedan.

Ansökan senast måndag 22 januari 2024.

Senast 15 februari varje år vill vi ha in din ansökan. Ansökan hittar du här. Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras.
Ansökan till LIU öppnas igen under omvalsperioden 1-15 maj 2024.

Som vi nämner under rubriken ”Ansökan” är det först till kvarn som gäller, men vi följer urvalsprincipen enligt gymnasieförordningen. Och det betyder att företräde mellan sökande bestäms utifrån ett meritvärde av betygsvärdena

Erika Thalinsson Ranhagen

erika.thalinsson-ranhagen@skola.uppsala.se