Ishockey - LIU och NIU

Hockeygymnasiet i Uppsala ger dig möjlighet att satsa på ishockey samtidigt som du får en gymnasieutbildning. Du kommer till en etablerad verksamhet med välutbildade instruktörer. Vår verksamhet bygger på att arbeta med unga, engagerade spelare som brinner för ishockeyn. Genom rätt inställning, gedigen utbildning och en härlig gemenskap får vi ett framgångsrecept som leder till individuell utveckling. Målsättningen med vårt NIU är att skapa en träningskultur som ska leda till att utveckla spelare till elitnivå samt skapa ett livslångt intresse för ishockey

Ishockey_2 700x390.jpg

Innehållet i utbildningen är praktisk träning, individuellt utbildningsprogram (IUP) och teoripass. Vi arbetar efter Svenska hockeyförbundets kursplan för hockeygymnasier

Karaktär och att bete sig som en vinnare är två viktiga delar hos oss och sen därefter gå in på detaljer i spelet på individnivå. Vårt upplägg är att utefter behov på alla spelare skräddarsy övningar som ska tillfredsställa alla olika speltyper. Att utveckla karaktären och vinnaren i varje spelare är en förutsättning för att orka utvecklas varje dag. Vi jobbar mycket mentalt med spelarna för att på så sätt bli stark och våga testa sig till det yttersta.

Vår verksamhet utgår i huvudsak från Gränby ishall. Men vi använder oss av Utvecklingscentrum för fysisk aktivitet och tävlingsidrott (UP) (även det i Gränby området) för den fysiska träningen samt klassrum på skolan för den strikt teoretiska utbildningen.

Vi har tre  lektionstillfällen i veckan där vardera lektion är två timmar lång. För att få ut så mycket som möjligt av alla spelares utbildning jobbar vi dels med temaveckor där huvudfokus är på ett visst moment, dels delar vi gruppen på olika sätt. Det kan vara blandade årskullar, separata årskullar och uppdelat per position och lagdel.

Lektionstid (schemalogga för läsåret 23/24)

Tisdag kl. 07.45-08.30 (fys) / 08:45-09:45 (is A och B) - (LIU och NIU)

Onsdag kl. 07.45-08.30 (fys) / 08:45-09:45 (is A och B) - (LIU och NIU)

Torsdag kl. 07.45-08.30 (fys) / 08:45-09:45 (is A) - (NIU åk.1-2)

Fredag kl. 07.45-08.30 (fys) / 08:45-09:45 (is A)  - (NIU åk.3)

Nyhet

LIU och NIU Ishockey finns också på Ellen Fries. Klicka här för att se vilka program som erbjuds för LIU respektive NIU.

Senast 15 februari varje år vill vi ha in din ansökan. Ansökan till Celsiusskolan och Ellen Fries hittar du här. Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras. Ansökan till LIU öppnas igen under omvalsperioden 1-15 maj 2024.

Vi vill vara tydliga med att vi välkomnar tjejer som har ett stort intresse i att kunna kombinera sin satsning på ishockey med sin satsning på studier att söka till LIU på Celsiusskolan. Målet till läsåret 2024/2025 är att kunna erbjuda en LIU grupp.

Ansökan NIU - öppnar 7-11 sep (kan variera)

Ansökan till NIU sker varje år senast 1 december och görs via specialidrottsförbundet. Ansökan är stängd.

Viktiga datum:

• 1 januari när eleven går i åk 8: Kontakter får börja tas med potentiella elever. Dock kan inget göras klart eller någon form av avtal skrivas.
  • Från detta datum så kan arbetet inledas när det gäller höstens kommande antagningar till våra NIU/Elitishockeygymnasier.
  • Under denna period ( 1 januari U-15 året) fram tills ansökningsförfarandet öppnar i september U16 året så kan ansvariga för NIU i föreningarna arbeta och göra följande:
  • Under denna period så inleds scoutingarbetet med aktuell ålderskull.
  • Föreningens ansvariga ser matcher och tittar på spelare.
  • Föreningen bjuder in till ev try out dagar, besök.
  • Detta gör att man kan presentera föreningen, elitgymnasiet, lokaler, gymnasieskolan etc. Föreningen kan berätta att man är intresserad och uttala att en spelare skall ansöka till deras NIU när ansökningsförfarandet öppnar i september månad.
  • Man kan mao inte göra klart något under denna period.
  • Inga bindande avtal kan eller skall skrivas under denna period.
  • Finns inga juridiskt bindande avtal som kan skrivas under denna period.
  • Första datum för att erbjuda en plats till aktuellt NIU är den 10 oktober U16-året.
  • 10 oktober: Första giltiga datum, att lämna ett tidigt erbjudande till en NIU plats.
  • 1 december: Sista datum för ansökan till NIU.
  • 25 januari: Sista datum att ge besked till elever som ansökt till NIU.
  • 26 januari: Sista datum för elev att svara på ett erbjudande om NIU-plats.

Jimmy Anderström

jimmy.anderström@skola.uppsala.se