Fotboll pojk - LIU och NIU

På Celsiusskolan erbjuds fotbolls inriktningen både NIU och LIU. Beroende på om du är en del av NIU eller LIU ser upplägget olika ut.

LIU

Utveckling och stöttning

På LIU fotboll ger dig som vill spela fotboll under din gymnasiegång chansen att 2 gånger i vec

kan träna fotboll under skoltid. Här tränar du tillsammans med killar från olika föreningar runt om i Uppland. Tillhör du inget lag eller förening? Det gör inget hos oss, på LIU fotboll är alla välkomna.

Kursen LIU leds av utbildade instruktörer och träningen läggs upp för att du som fotbollsspelare/elev ska få en aktiv skolgång samt möjligheten att bli lite bättre på fotboll varje vecka. LIU fotboll präglas av glädje, rörelse, fotbollslek och tävling med spelet som utgångspunkt.

LIU fotboll är en praktisk undervisning men under den kallaste av månader januari håller vi oss borta från fotbollsplanen och eleverna får en hemuppgift kopplad till fotboll.

Träningen

All träning för LIU Fotboll sker på Johannesbäck 2 gånger i veckan, varje måndag och varje onsdag.

Lektionstid LIU

Måndag kl. 08.30-09.30

Onsdag kl. 08.30-09.30

Nyhet

Ansökan LIU - öppnar 15 sep

Senast 15 februari varje år vill vi ha in din ansökan. Ansökan till Celsiusskolan och Ellen Fries hittar du här. Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras. Ansökan till LIU öppnas igen under omvalsperioden 1-15 maj 2024.

Behörighet/Urval

Vi följer urvalsprincipen enligt gymnasieförordningen. Och det betyder att företräde mellan sökande bestäms utifrån ett meritvärde av betygsvärdena.

Kontakt LIU

David Hållinggård

david.hallinggard@skola.uppsala.se

NIU

Fotboll_NIU_Studenternas_HT-21.jpg

På NIU erbjuder vi möjligheten att kombinera studier med en elitsatsning inom fotboll. Här får du en möjlighet att utveckla dina individuella färdigheter inom lagsporten fotboll samtidigt som du lär dig leva som en elitidrottare med fokus på en fungerande och hållbar helhet.

NIU Fotboll är till för dig som verkligen vill träna för att bli så bra som möjligt, oavsett klubbtillhörighet.På NIU ser vi till att träningen som bedrivs blir ett tydligt och utvecklande komplement till den samtidigt pågående klubbträning som du som elev gör. Det är viktigt för oss på NIU att du som elev hittar en hållbar vardag som inkluderar träning på skoltid, träning i klubblag, skola och resten av livet. Kursen Tränings- och tävlingslära ger dig redskap att hantera den vardag du ställs inför, med fokus på kostlära, hållbara karriärer samt fotbollspsykologi.

Den teoretiska undervisningen tillsammans med den praktiska träningen ger dig som elev förutsättning att träna för att nå din fulla potential.
Det övergripande målet med fotbollsutbildningen på Celsiusskolan är att du som spelare ska utveckla dina färdigheter och kunskaper i fotboll, men också testa på livsstil anpassad för elitidrott.

För att alla delar ska hänga ihop så har vi en tydlig och transparent dialog med skolan, allt för att eleven ska få så stor möjlighet att kombinera skola och fotboll som det bara går

Träningen

Träningarna på NIU Fotboll bedrivs på Lötens IP samt på Studenternas IP i Uppsala. Som NIU-elev erbjuds du 3 träningar i veckan. Träningstid ligger generellt mellan 08.00 och 09.30.

Träningen innehåller teknik, taktik (allmän, inte klubbspecifik) fysik samt psykologi. Träningen utgår alltsom oftast från spelets olika skeden samtidigt som eleven får chans att fortsätta utveckla sina spetsegenskaper.
Fysträning bedrivs i största utsträckning på planen och i samband med fotbollsträning.

Lektionstid NIU (schemalogga för läsåret 23/24)

Tisdag kl.08.00-9:30

Onsdag kl.08.009:30

Torsdag kl.08.009:30

Nyhet

LIU och NIU Fotboll finns också på Ellen Fries. Klicka här för att se vilka program som erbjuds för LIU respektive NIU.

Ansökan NIU - öppnar 1 sep

Ansökan till NIU sker varje år senast 1 december och görs via specialidrottsförbundet. Ansökan är stängd.
Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras. Läs mer om NIU på Svenska Fotbollsförbundets hemsida här.

Behörighet/Urval

Kontakt NIU