Golf - NIU och RIG

Vad kul att du vill kombinera studier med en elitsatsning i golf! Resan börjar här. På Celsiusskolan har vi möjligheten att erbjuda dig både RIG och NIU.

NIU

Golf_screening_HT-20.jpg

Hos NIU Golf Uppsala får du chansen att vistas i en utvecklande miljö, omgiven av andra golfspelare som alla vill samma som dig. Bra sammanhållning i NIU gruppen, bra sparring mellan spelarna, massor med träningstimmar samt stöd och hjälp från två engagerade tränare bäddar för mycket goda möjligheter att nå långt inom din idrott.

Träningarna med NIU Golf är förlagda till GolfUppsalas anläggningar, i första hand GolfUppsala Söderby. Under utomhusperioden tränar vi samtliga vardag morgnar 06:45-09:40, samt onsdag eftermiddagar 15:45-18:30. Transporten till och från träningarna sker med buss gemensamt med RIG Uppsala. Väl på plats varieras innehållet och stor vikt läggs på att jobba med Fys utöver alla moment inom golfen. Träningen på tisdag morgnar hålls på GolfUppsala Edenhof, där vi främst nyttjar 9 hålsbanan och 18-hålsbanan för olika spel och inspelsövningar. Som elev på NIU Golf har man full tillgång till GolfUppsalas anläggningar under sina 3 års studier, man kan till exempel hänga kvar på helgen för att spela och träna på egen hand.

Under vinterperioden tränar vi i inomhushallen och gymmet ute på GolfUppsala Söderby samtliga vardag morgnar och kompletterar med Fyspass på ett gym i Uppsala. NIU Golf har tillgång till Studios på sina pass, med Trackman och GEARS (3D analys utrustning). Elevboende finns att tillgå för spelare som kommer utifrån.

Besöksdag Golf_golfhus_HT-20.jpg

Ingen specifik dag, ni är alltid välkommen att besöka oss i samband med en träning för att se hur träning går till och prata med oss tränare. Kontakta oss innan och gör upp en tid.

Antagningsdag

12 december 2023 hålls vår antagningsdag. Tränarna på NIU Golf, tillsammans med inhyrda tränare och elever håller i en uttagningsdag dit cirka 16 spelare kallas för att göra tester inom både Golf & Fys, samt intervjuer.

Här kan du läsa mer om golfgymnasium på golf.se

Ansökan NIU - öppnar 10 sep

Ansökan till NIU görs via ditt specialidrottsförbund (SF) sker varje år senast 1 december. Ansökan är stängd.

Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras.

Kontakt NIU

Fredrik Hedlund (Team ansvarig)

fredrik.hedlund@skola.uppsala.se, 070-658 31 51

Fredrik Simonsson

fredrik.simonsson@golfuppsala.se, 0730-56 14 82

RIG

Golf_spanien2.JPG

Verksamheten stöds av landslagsverksamheten och elitutvecklingen inom Svenska Golfförbundet. Du får unika möjligheter att utvecklas för att bli en golfare på elitnivå samtidigt som du går din gymnasieutbildning.

Golfverksamheten här i Uppsala genomförs av Celsiusskolan. Skolan har många andra idrotter och du kommer till en miljö som är van vid elever som kombinerar elitsatsningen med studier. Boendet sker tillsammans med övriga RIG- elever i nära anslutning till skolan. Golfträningen sker huvudsakligen på GolfUppsala, där fritt spel och träning sker under hela RIG-vistelsen. Klubben erbjuder banor och träningsområden med bra kvalitet och tillgänglighet. Inomhusträningen, fys, golf och teori sker i en egen lokal. Resan till och från träningen under utomhussäsongen sker med buss. Studierna sker över tre år.

Besöksdag

Onsdag 27 september 2023 klockan 9.00–12.30.

Antagningsdag

17 november 2023. RIG-lärare/coacher, landslagscoacher och personal från Svenska Golfförbundet genomför antagningsdagarna med cirka 28 utvalda sökanden.

Här kan du läsa mer om golfgymnasium på golf.se

Ansökan RIG - öppnar 10 sep

Ansökan till RIG görs via ditt specialidrottsförbund (SF) och sker varje år senast 15 oktober. Ansökan är stängd.

Martin Pettersson

martin.petersson@skola.uppsala.se