Atlet - LIU

På atlet utbildas du i att träna rätt, att kunna skilja på bra och dålig träning. Du får lära dig allt från grundläggande rörelser av motorisk kontroll till mer avancerade rörelser som frivändningar och ryck. Förutom styrketräning, så kör du också konditionsträning i samband med cirkelfyspassen. Atlet är ett perfekt val för dig där vi inte erbjuder just din idrott och där du vill lägga mer fokus på den fysiska biten.

Tränaren utmanar er alltid framåt, så att ni efter fullgjorda kurser är väl förberedda i både avancerad träning och i skadeförebyggande syfte. Att under gymnasietiden få möjlighet att träna två gånger i veckan med en professionell personlig tränare är otroligt lärorikt och roligt.

Som atletelev bedriver du alla lektioner på Crossfitlokalen i Boländerna som endast ligger 1,0 km från Celsiusskolan. Förutom den fysiska träningen får du även teoretiska kunskaper om träning samt utbildning i näringslära.

Vår tränare Martin Altemark har varit med oss sedan läsåret 17/18 och är idag även förbundskapten för landslaget i Crossfit. Martin utbildar även inom Eleiko.

Lektionstid

Måndag

kl.07.45-08.45 - grupp 1

kl.08.45-09.45 - grupp 2

kl.07.45-08.45 - grupp 2

kl.08.45-09.45 - grupp 1

(Grupperna byter tider efter halva läsåret)

Ansökan till LIU - öppnar 15 sep

Senast 15 februari varje år vill vi ha in din ansökan. Ansökan hittar du här. Kommer du på efter den 15 februari att du vill ansöka, tar du kontakt med elin.bergblom@uppsala.se

Ansökan öppnas igen under omvalsperioden 1-15 maj 2024.

Atlet har ett begränsat antal platser pga storlek på lokal för säkerheten samt ett krav ur kvalitésynvinkel, därför kräver detta ”först till kvarn” principen. Observera att detta endast är en idrottslig ansökan, ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras.

Som vi nämner under rubriken ”Ansökan” är det först till kvarn som gäller, men vi följer urvalsprincipen enligt gymnasieförordningen. Och det betyder att företräde mellan sökande bestäms utifrån ett meritvärde av betygsvärdena

Elin Bergblom

elin.bergblom@uppsala.se