Basket - LIU och NIU

På Celsiusskolan får du som basketspelare möjlighet att kombinera idrott med studier. Du som har en målmedveten elitsatsning inom basket rekommenderas att söka till antingen NIU eller LIU. Här får du möjlighet att träna i samma elitmiljö som lagen från SBL dam och herr.

Basket_bild från Zlatan.jpg

Under dina tre år på gymnasiet får du möjligheter att skapa en bra balans mellan skola, träning och fritid. Inom vårt nätverk finns idrottsläkare, fysioterapeuter, idrottsfysiologer, idrottspsykologiska rådgivare och idrottsnutritionsrådgivare. Skolan har ett utmärkt samarbete med Uppsala Gymnasieboende.

NIU Basket erbjuder träning varje morgon mellan 08:00-09:30 på USIF Arenan (Rosendalshallen). 5 basketpass + 2 styrkepass i vecka, sedan jobbar vi så klart med individuella utvecklingsplaner vilket gör att vissa veckor så har man mer basketteknik respektive styrkepass. Förutom ovanstående träning får du även läsa kursen Träning- och Tävlingslära 1 (100 p) så du får verktyg som behövs för att utvecklas och få ut så mycket som möjligt av din träning.

LIU Basket erbjuder träning två gånger i veckan på Celsiusskolan och på USIF Arena (Rosendalshallen).

Lektionstid LIU

Måndag kl. 08.00-09.30 - Celsiusskolan

Onsdag kl. 08.00-09.30 - USIF Arena

Lektionstid NIU (schemalogga för läsåret 23/24)

Måndag kl.8-9:30 / Basket +  styrka

Tisdag kl.8-9:30 / Basket (ej Ellen Fries åk.2 och åk.3)

Onsdag kl.8-9:30 / Basket + styrka

kl.15:30-16:30 / Tränings- och tävlingslära 1 (åk.1)

Torsdag kl.8-9:30 / Basket

Fredag kl.8-9:30 / Basket (ej Ellen Fries)

Följ oss för mer information på Instagram: @basketgymnasiet

Logga_basketgymnasiet.png

Nyhet

LIU och NIU Basket finns också på Ellen Fries. Klicka här för att se vilka program som erbjuds för LIU respektive NIU.

Ansökan LIU - öppnar 15 sep

Senast 15 februari varje år vill vi ha in din ansökan. Ansökan till Celsiusskolan och Ellen Fries hittar du här. Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras. Ansökan till LIU öppnas igen under omvalsperioden 1-15 maj 2024.

Ansökan NIU - öppnar 1 sep

Ansökan till NIU sker varje år senast 1 december och görs via specialidrottsförbundet. Ansökan är stängd.

Zlatan Hadziresic

zlatan.hadziresic@skola.uppsala.se