Låneinformation

Utlåning

Du lånar med ditt personnummer.

Lånetid

Lånetiden är cirka 4 veckor. Det går naturligtvis bra att låna om skolbibliotekets böcker, förutsatt att böckerna inte är reserverade.

Återlämning

Böcker som tillhör Celsiusskolans bibliotek ska återlämnas på Celsiusskolans bibliotek. Du kan inte återlämna på ett annat bibliotek. Det går inte heller att återlämna böcker från andra bibliotek på Celsiusskolans bibliotek.

Avgifter vid försening

Celsiusskolans bibliotek tar inte någon förseningsavgift för försenade böcker. Du kan däremot bli ersättningsskyldig om du inte återlämnar boken/böckerna trots upprepade krav. Vi skickar två påminnelser. Därefter går det ut en räkning på 300 kronor per bok. Betalas inte räkningen skickas ärendet vidare till inkasso. Observera att detta gäller även för skolans elever. Du har även möjlighet att betala avgiften till biblioteket genom swish.

Reservera en bok

Om du vill reservera en bok, kan du göra det här på skolbiblioteket. Att reservera skolbibliotekets böcker kostar ingenting. Du får ett meddelande så snart boken eller böckerna finns att hämta.

Fjärrlån

Celsiusskolan kan ofta låna in böcker från andra gymnasiebibliotek. Finns inte boken du söker i Uppsala? Sök då i Libris katalog och fjärrlåna genom oss,  Tänk på att vara ute i god tid eftersom fjärrlån kan ta lite längre tid. Denna service gäller främst vid större skolarbeten, såsom gymnasiearbetet i årskurs 3.