Bli bättre på schack under din gymnasietid

Ungdomar som vill träna schack under sin gymnasietid kan nu välja att träna schack på Celsiusskolan. Eleverna tränar tillsammans och får handledning av några av Sveriges främsta schackspelare.

schack - ny.jpg

Handledning av erfarna schacktränare

Samarbetet mellan Sveriges Schackförbund, Celsiusskolan och Uppsala kommun innebär att eleverna på skolan får möjlighet att träna minst tre morgnar per vecka i ett klassrum som är fullt utrustat för spelet. Varje vecka får eleverna även digital eller fysisk handledning från erfarna schacktränare, handplockade av Sveriges Schackförbund. Varje läsår får eleverna även delta på två träningsläger anordnat av Sveriges Schackförbund. Observera att schackträningen inte ingår i någon gymnasiekurs och inte heller ger några gymnasiepoäng.

Ansökan till Celsiusskolan - schack

Ungdomar från hela Sverige kan söka något av Celsiusskolans ordinarie gymnasieprogram. För att ha bäst chans att bli antagen krävs att din hemkommun går med på att skriva samverkansavtal med Uppsala kommun.

Ansökan till Celsiusskolan görs i Dexter under perioden för gymnasievalet. Här lämnar du en intresseanmälan för att delta i satsningen på schack.

För mer info kontakta gärna:

Jörgen Norman, enhetsrektor Celsiusskolan

018-727 28 01, jorgen.norman@uppsala.se