Friidrott - LIU och NIU

Är du en duktig friidrottare och vill ha möjlighet att utveckla din talang ytterligare genom att gå på Sveriges största idrottsgymnasium? På Celsius erbjuder vi både LIU och NIU friidrott. Här i Uppsala får du tillgång till en av Sveriges bästa träningsmiljöer för friidrott och en utbildning på mycket hög nivå.

LIU

Friidrott---2014-03-27---652x265[1].jpg

Utveckling och stöttning

På LIU Friidrott får du möjlighet att träna två pass/vecka under skoltid tillsammans med en instruktör. Ett perfekt upplägg för dig som vill träna lite extra och samtidigt ha tid för skolan. Du kommer få möjlighet att träna din/dina grenar, styrketräning samt allmänfys.

Närheten mellan skolan och träningsanläggningarna gör att det är enkelt att ta sig till och från träningen med cykel eller buss. Du har alltid gott om tid för att byta om och ta dig tillbaka till skolan efter träningen.

Träningen

Träningen bedrivs på IFU Arena och Uppsala Friidrottsarena som ligger i Gränby precis bredvid varandra. Det är två supermoderna träningsanläggningar som har allt man behöver för att bedriva friidrottsträning på högsta nivå. Alla elever får ett träningskort till IFU Arena som går att använda under hela året.

Vi tränar 2 pass/vecka med fokus på allmän friidrottsträning. Man har även möjlighet att träna efter program från hemmatränare. En dag i veckan är vi i gymmet på IFU Arena. Alla träningar börjar kl 08:00 och slutar 09:30.

Lektionstid LIU

Måndag kl. 08.00-09.30

Onsdag kl. 08.00-09.30

Ansökan LIU - öppnar 15 sep

Senast 15 februari varje år vill vi ha in din ansökan. Ansökan hittar du här. Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras.
Ansökan till LIU öppnas igen under omvalsperioden 1-15 maj 2024.

Behörighet/Urval

Vi följer urvalsprincipen enligt gymnasieförordningen. Och det betyder att företräde mellan sökande bestäms utifrån ett meritvärde av betygsvärdena.

Kontakt LIU

Klara Helander

klara.helander@skola.uppsala.se

________________________________________________________________

NIU

Utveckling och stöttning

På NIU friidrott får du möjlighet att slå samman din friidrottssatsning med din skolgång. Du får möjlighet att finslipa din eller dina grenar med en instruktör varje morgon. Tillsammans med din hemmatränare kommer vi överens om hur träningen ska läggas upp individuellt för dig i skolan och på fritiden. Du kommer få utbildning i gymmet där du får lära dig olympiska lyft samt grundläggande övningar som knäböj och bänkpress. NIU friidrott är perfekt för dig som vill träna lite extra under gymnasietiden, men ändå ha tid för att plugga. På NIU friidrott har vi 3 kompetenta tränare som alla samarbetar med den tränare du har på fritiden, din hemmatränare, för att du ska få så bra träning som möjligt. Vi har en träningsanläggning i världsklass och är ensamma i hallen och gymmet på träningen.

Det är enkelt att ta sig från träningen till skolan med cykel, men även buss går bra. Det gör att du som elev alltid kan komma i tid till dina lektioner. Samarbetet mellan skolan och tränarna är bra och vid prov eller träningsläger eller tävlingar är båda parter förstående för att du som elev ska få bästa förutsättning att lyckas!

Träningen

NIU friidrott har sin bas på IFU-Arena på Gränby sportfält. Under sommarhalvåret utförs mycket av träningen på Uppsala Friidrottsarena precis i anslutning till IFU-Arena. Alla elever får träningskort så att man kommer in i friidrottshallen under hela året och för de som vill kan man kvittera ut en nyckel till ett skåp där man kan ha sina träningsskor mm.

Vi tränar 4–5 pass per vecka där 1–2 pass är i gymmet, alla träningar börjar 08:00 och slutar 09:30. Vi tränar grengruppsvis: kast, löpning, hopp och sprint i olika grupper men tillsammans i hallen. Alla är på plats alla pass och kör sina individuellt anpassade träningsprogram.

Lektionstid NIU

Måndag kl. 08.00-09.30

Tisdag kl. 08.00-09.30

Onsdag kl. 08.00-09.30

kl.15:30-16:30 / Tränings- och tävlingslära 1 (åk.1)

Fredag kl. 08.00-09.30

Ansökan NIU - öppnar 1 sep

Ansökan till NIU sker varje år senast 1 december och görs via specialidrottsförbundet. Ansökan är stängd.

Behörighet/Urval

Kontakt NIU