Orientering - LIU och NIU

Orientering är en idrott där du utmanas på flera olika sätt. Du behöver kunna ta snabba beslut och fokusera under hög ansträngning, samtidigt som du läser av kartan och omgivningen. Allt detta, det fysiska, psykiska och mentala, är områden du kommer få träna på och utvecklas i hos oss.

Orientering_HT20_2.jpg

Hos oss tränar du många olika delar: Uthållighet, snabbhet, styrka och orienteringsteknik är det som störst fokus läggs på. Beroende på säsong/årstid har vi olika inriktning på träningen. Detta för att belastningen inte ska bli för enformig och för att behålla glädjen. Vår vision är att träning ska vara rolig, utmanande, utvecklande och anpassad efter varje enskild individ.  Utöver den fysiska träningen har vi teoretiska lektioner. Dels inom specialidrotten som till exempel ol-tekniska genomgångar och dels i form av lektioner som tillhör kursen tränings- och tävlingslära 1.

Hos oss tränar du 4 gånger i veckan, måndag-torsdag förmiddag. När vi tränar teknik samlas vi vid skolan och åker gemensamt till träningen. Vi har fri tillgång till 35 kartor samt 15 uppdaterade sprintkartor med sprintnorm inom 30 minuter som vi använder för olika typer av teknikträningar. Vi deltar i UOF-träningar där du som elev ges möjlighet att mäta dig med A-landslagslöpare. På vissa träningar, träningsdagar och läger har vi också med elitlöpare för extra uppföljning och inspiration.

Vi använder oss av Uppsalaåsen för backträning, IFU inomhusarena/ löparbanan vid skolan för vissa intervallpass och vi använder Every Sportscenter för ett styrkepass i veckan. Utöver de vanliga träningarna åker vi läger och har träningsdagar. Besök kalendern på vår hemsida för att se hur en vecka kan se ut.

Lektionstid

Måndag kl. 08.00-09.30 (LIU/NIU)

Tisdag kl. 08.00-09.30 (NIU)

Onsdag kl. 08.00-09.30 (LIU/NIU)

kl.15:30-16:30 / Tränings- och tävlingslära 1 (NIU åk.1)

Torsdag kl. 08.00-09.30 (NIU)

Länk till vår sida på Instagram:

Instagram https://www.instagram.com/olgyuppsala/

Ansökan LIU - öppnar 15 sep

Senast 15 februari varje år vill vi ha in din ansökan. Ansökan hittar du här. Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras.
Ansökan till LIU öppnas igen under omvalsperioden 1-15 maj 2024.

Ansökan NIU - öppnar 15 sep

Ansökan till NIU sker varje år senast 15 oktober och görs via specialidrottsförbundet. Ansökan är stängd.

Gunilla Svärd

gunilla.svard@skola.uppsala.se