Fäktning - NIU

Vårat fokus är på elit, och att ge en bra grund där eleverna lär sig vad elitfäktning är och hur man når dit. En fäktare är som bäst vid 30-35-års ålder så på gymnasiet handlar det mest om att lära sig att träna så som man behöver träna och att bygga en kropp som klarar av det. Tidigare NIU-elever har bl.a. tagit medalj  på JEM, JVM och ungdoms-OS samt tagit många SM-medaljer både individuellt och i lag.

Eleverna på NIU fäktning lär sig om periodisering, uppbyggnad och toppning och vi gör regelbundna tester i rörlighet, styrka och kondition så att eleverna kan följa sin progress. De får ett individuellt anpassat gymprogram som repeteras 2ggr/vecka med fokus på explosivitet, funktionell rörlighet och stabilitet. Eleverna får också planera och hålla ett eget pass för ungdomarna på föreningen. Uppsala fäktning bistår med fystränare, Christoffer Hallgren, som både planerar, genomför, testar och utvärderar fäktarnas fysträning.

Fäktarna stöttas ekonomiskt med gymkort och ledarkostnader till tävlingar av Upsala Fäktning och våra sponsorer. NIU-fäktarna tävlar på lite olika nivåer. Alla deltar i uttagningstävlingarna till EM/VM i sin åldersklass, ifall detta är en realistisk målsättning. Vi tävlar på både regional, nationell och internationell nivå med tanken att det är nyttigt att träna på att vinna ”när man ska vinna”, att det är nödvändigt att möta jämna motståndare och att det är lärorikt att utmana de man inte ännu kan slå.

Eleverna på NIU fäktning tränar tre morgonpass i veckan på skoltid. Utöver detta hamnar många moment på kvällstid ihop med Uppsala Fäktning då fäktning kräver mycket sparring i perioder. Några exempel på moment på NIU-träningarna är:

Teknik -Det finns många sätt att träna teknik på. Vi använder oss av parövningar, spetsövningar på sticktavlor, benarbete framför spegeln eller privatlektioner med tränare.

Taktik -Eleverna får lära sig göra analyser av egna matcher eller videoanalyser från världscupen. Fäktarna får också lära sig att skriva opponentbok och att utvärdera sina tävlingar.

Fys -Fäktning är en sport som kräver både explosivitet, stabilitet, kondition, koordination och rörlighet. Fäktning är en ”sned” sport med hård inpakt på höfter och knän så mycket av vår fysträning är ”prehab” -skadeförebyggande fysträning.

Lektionstid

Tisdag kl.8:15-9:40

Onsdag kl.15:30-16:30 / Tränings- och tävlingslära 1 (åk.1)

Torsdag kl.8:15-9:40

em / löpning

Ansökan NIU - öppnar 15 sep

Ansökan till NIU sker varje år senast 1 december. Ansökan är stängd.
Observera att detta endast är en idrottslig ansökan. Ett programval till gymnasieantagningen måste alltid göras.

Kontakt NIU

Aron Spejare