FAQ- vanliga frågor om Försäljnings- och serviceprogrammet
För vem passar Försäljnings-och serviceprogrammet?
Programmet är till för dig som gillar att ge service. Som person är du ansvarstagande, lyhörd för människors behov och utåtriktad. Du bör även vara intresserad av hur företag fungerar.
Vad lär man sig?
Grundtanken med Försäljnings-och serviceprogrammet är att eleverna ska vara anställningsbara när de tar studenten samt ha möjlighet att studera vidare. Vid godkänd yrkesexamen får man även tillgodoräkna sig ett års branschvana.
Kan man plugga vidare?
Javisst! Programmet ger grundläggande behörighet till universitet/högskola.
Kan man ha specialidrott?
Ja, det går utmärkt att kombinera Försäljnings-och serviceprogrammet med specialidrott.
Vad har ni för inriktningar?
Programmet har inga inriktningar. Grundläggande högskolebehörighet ingår i programmet.
Har man praktik?
Ja, eftersom Försäljnings-och serviceprogrammet är ett yrkesprogram, så har vi någonting som kallas för arbetsplatsförlagt lärande (APL).
Hur mycket av utbildningen är APL?
I utbildningen ingår minst 15 veckors APL och dessa är uppdelade under årskurs 1, 2 och 3.
Ordnar man APL-plats på egen hand?
Man har möjlighet att söka på egen hand men vi kan även bistå med platser hos någon av våra samarbetspartners. Hittar man en egen plats ska den kvalitetssäkras och godkännas av skolan.
Vad för typ av arbetsplatser kan man ha praktik på?
Vi har ett brett urval av APL-platser, allt ifrån butiker till kontor med mer administrativa arbetsuppgifter.
Får man driva UF?
Ja, i årskurs 3 samarbetar vi med Ung Företagsamhet och då får eleverna starta och driva företag enligt deras koncept.